U novom romanu britanski autor
Aleks Nort vraća se svojim ključnim temama: traumama detinjstva, odnosima između očeva i sinova, teretom krivice i pitanjem koliko prošlost može da odredi budućnost. Kroz priču o čoveku koji je kao dečak preživeo susret sa serijskim ubicom, Nort gradi kompleksan, višeslojan i emotivno nabijen triler koji je istovremeno i intimna drama.
Priča započinje običnim porodičnim izletom na kom se kratko zaustavljanje na usputnoj stanici pretvara u događaj koji će obeležiti čitav život glavnog junaka Danijela Garvija. On će tada videti krhkog, izgladnelog i vidno preplašenog dečaka koji prati visokog, zastrašujućeg muškarca u dugom kaputu. Kada budu prolazili pored Danijela, iz dečakovih ruku ispašće fotografija – tihi vapaj za pomoć.
Kada odraste, glavni junak saznaje da je tog dana naišao na ozloglašenog serijskog ubicu zvanog Čovek od dima, koji krade decu. Na dan izleta, iako je Danijel osetio da nešto nije u redu, strah ga parališe i on se sakriva. Ubrzo potom policija pronalazi spaljeno telo muškarca identifikovanog kao serijski ubica i ugljenisane ostatke četvorice dečaka među kojima nema onih koji odgovaraju detetu koje je Danijel video. Dve decenije kasnije misterija i dalje lebdi nad njegovim životom.
Danijel u međuvremenu postaje psihijatar čija je specijalnost u razumevanju ubica i njihovih motiva. Paradoksalno, ta profesija mu nudi neku vrstu kontrole nad traumom koju je preživeo. Za razliku od čudovišta iz detinjstva, on ubice posmatra kao ljude, ne kao mit.
Međutim, njegov život se ponovo ruši kada stigne vest da mu je otac, bivši policajac, počinio samoubistvo. Danijel ne veruje da je to moguće. Povratak na ostrvo na kom je odrastao omogućuje mu da zaroni u očeve beleške i otkrije nešto zastrašujuće: njegov otac nikada nije odustao od istrage o Čoveku od dima, niti od pokušaja da pronađe dečaka koga je glavni junak tada video. Ispostavlja se da je, neposredno pre smrti, otac pronašao telo spaljene žene: slučaj koji policija odbacuje kao slučajnost, ali Danijel oseća da je sve povezano.
Roman smenjuje perspektive više likova, pri čemu ključni glasovi pripadaju glavnom junaku i njegovom ocu. Kroz njihove unutrašnje monologe, međusobne zamišljene razgovore i strahove, Nort izgrađuje duboko emocionalnu nit priče. Odnos oca i sina prožet je mukom, neshvatanjem, ali i snažnom željom da zaštite jedan drugog. Ovo nije samo triler nego i neformalna studija o tome kako se trauma prelama kroz generacije.
Kada Danijel nastavi očevu istragu, nailazi na nove svedoke: ljude koji su videli istog dečaka, istog muškarca, iste znakove zla. Čini se kao da je neko preuzeo identitet davno mrtvog ubice. Zločini postaju sve brutalniji, a osećaj nadolazeće tragedije ne popušta. Danijel polako shvata da sve vodi ka njemu samom – kao da je ceo krvavi niz osmišljen da ga natera da se suoči sa onim što je video (ili propustio da vidi) kao dete.
Ostrvo na kojem se radnja odvija funkcioniše kao zaseban lik: hladno, maglovito, izolovano, prožeto traumama stanovnika. Šume skrivaju previše tajni, putevi nestaju u magli, a prošlost je blizu kao dah na vratu. Nort uspeva da dočara osećaj klaustrofobije koji prati svaki Danijelov korak. Pritom autor majstorski kombinuje psihološki horor, ritam trilera koji se ubrzava prema kraju i emotivnu dramu sa snažnim introspektivnim momentima.
„Čovek od dima“ je jedan od najsnažnijih i najemotivnijih Nortovih romana: zastrašujući, mračan, duboko ljudski i napet do poslednje stranice. Ovo je obavezno štivo za sve ljubitelje psiholoških trilera sa snažnom atmosferom, teškim temama i kompleksnim likovima.
Autor: Domagoj Petrović