Neimenovana zemlja polako izlazi iz mračnog perioda posle decenija građanskog rata. U znak primirja vlada donosi odluku da se izgradi novi put koji povezuje delove razorene države. Dva neimenovana radnika strane kompanije poslata su da privedu kraju ovaj projekat, da polože put od siromašnog juga do bogatog severa gde se nalazi glavni grad. Ne znamo ništa o njima – ko su sada, ko su bili – što generiše neizvesnost tokom čitavog romana. Razlikujemo ih jedino po načinu na koji reaguju na postapokaliptični svet oko sebe uništen građanskim ratom. Oni su sasvim svedeni na reakcije u odnosu na druge aktere. Entuzijastični, neiskusni partner nam je predstavljen kao Devet. Četvorka je oprezan, nepoverljiv i igra po pravilima. Kada njih dvojica završe svoj posao po strogom rasporedu, plan nove vlade je da organizuje veliku paradu duž površine koju su asfaltirali i time proslavi način na koji ujedinjuje zemlju i otvara nove mogućnosti ljudima koji su ranije živeli u siromaštvu. Kako se zadatak primiče kraju, obojica se suočavaju sa apsurdom svog položaja i teškim posledicama sopstvenog prisustva u stranoj zemlji.
Poslednji roman Dejva Egersa
Parada je parabola o ratu i njegovim posledicama. Obnova razorene zemlje ne isključuje mogućnost novih sukoba. Svedenim jezikom i likovima lišenim individualnosti, Egersova alegorija nas suočava sa opasnostima napretka kada konce vuku negativci iz senke. Dinamika koju uslovljavaju razlike u karakterima dvojice protagonista, okosnica je
Parade. Poslodavci insistiraju da Devetka i Četvorka ne ulaze u bliski kontakt sa ljudima koje usput sreću, kao i da drže strogu kontrolu nad imovinom preduzeća. Međutim, Devetka spava s meštankama, opija se, zapostavlja posao i neodgovoran je. A to Četvorku, podjednako predvidivo, čini ogorčenim. Devetka se nakon brčkanja u potoku sa meštanima ozbiljno razboli. Četvorka je prinuđen da uđe u interakciju sa lokalnim stanovništvom da bi obezbedio lekove za svog kolegu. Očigledno je da pragmatizam treba potkrepiti saosećanjem, baš kao što velikodušnost ponekad treba odmeniti oprezom.
Završne scene romana preokreću čitavu njegovu konstrukciju, dajući mu širu perspektivu. Do tada su svi živeli u ubeđenju da će novi put doneti pomirenje i stabilnost. Dok Četvorka gleda panoramu iz svog aviona na letu prema kući, verujući da je njegov posao tu završen, pred očima mu se ređaju prizori koji opovrgavaju sve u šta je verovao.
Egers ne smatra napredak lošim, naprotiv. Kao i u
Krugu, on se trudi da istakne loše strane progresa kada ga kroje moćnici iz senke. Amerika je odavno raskrinkani korumpirani policajac i Egers nas na to podseća u majstorskom maniru – minimalističkim stilom maksimalno poentirajući.
Autor teksta: Ivana Veselinović