Čini mi se da je dovoljno da se Vladimir Kecmanović i Dejan Stojiljković late pera i već dobijaju moju pažnju. Najpre Andrić u „Kainovom ožiljku”, a sada i nemanjićki srednji vek – teme koje su najčešće u fokusu mog interesovanja. Sasvim dovoljna preporuka da među policama u knjižari posegnem za ovakvim štivom. Svakako, ne bez određenih pitanja. Uvek je tako kada čitate nova knjigotvorenja na, nazovimo ih jednostavno, stare teme, iako one nikada ne mogu zastareti. Tome, svakako, doprinose umetnici koji im se vraćaju. Ono što me kod takvih knjiga zanima jeste šta novo mogu da saznam o toj staroj temi? Kako današnji pisci, oni koji svojim delima stvaraju jednu posve novu i drugačiju književnu sadašnjost, posmatraju događaje iz prošlosti? Da li, sa književnoteorijskog aspekta, mogu da pronađem jedan drugačiji pristup i jedno drugačije uobličavanje sadržaja, a onda naposletku kako nama danas te teme mogu biti privlačne? Ista pitanja postavila sam sebi pre no što ću pročitati prvu knjigu iz trilogije o Stefanu Nemanji, pisanu u četiri ruke, dva jedno drugom dobro znana autora.
Takav ishod prvenstveno je zbog namere pisaca da u prvoj knjizi trilogije prikažu Stefana Nemanju kao ratnika, prativši i njegovo detinjstvo. Stoga se oni duhovni momenti ne stavljaju u prvi plan, kako bismo možda očekivali, već samo negde prožimaju Nemanjinu ličnost, misli i njegove postupke. Stojiljković i Kecmanović prikazuju Nemanju kao viteza, a ne kao sveca sa crkvenih i manastirskih fresaka. Upravo zbog toga, prisutno je snažno preplitanje različitih motiva. Onih koji pripadaju našoj narodnoj tradiciji, epskim i lirskim pesmama, narodnim verovanjima i običajima, ali i onih koji su čisto srednjovekovni i obeležavaju našu srednjovekovnu kulturu. Kako je suživot ovih dveju tradicija i postojao, tako je na neki način i oživljen kroz ovu knjigu. Pisci su se dotakli samo jednog malog segmenta iz naše istorije, nekoliko epizoda iz prvog dela života Nemanje Zavidovića i na tome izgradili celokupnu priču, povezujući je motivima očiju, krsta, borbe i slobode.
Priča svakako jeste izgrađena na temelju istorijskih događaja, ali pisci su, kako sami svedoče, imali nameru da je napišu kao bajku i uvrste u redove dečije književnosti. Otud u delu i elemenata fantastičnog, koji su u ovom slučaju pisani po aršinima tradicionalnih bajki. Možda ne posve utemeljena na Propovim elementima, ali ova priča kombinuje ovozemaljske i onostrane elemente i stoga bi u nekim svojim segmentima mogla da odgovara žanru bajke. Neki od njih, poput pojave Svetog Đorđa pripadaju miljeu crkveno-srednjovekovnog i ne bi se mogli svrstati pod okrilje fantastičnog, dok se Nemanjina snoviđenja ili pak Ravijojla u koju je bio zaljubljen, poigravaju sa tradicionalnim verovanjima o pomoćniku junaka i vili. Sve to čini da lik Nemanje Zavidovića balansira između čoveka iz naroda, utemeljenog na tradicionalnim vrednostima i onog bosonogog isposnika koji gradi manastire i utire sebi put do Carstva Nebeskog. Pisci su tako povukli paralelu između vladara i budućeg sveca, dajući prednost ovom prvom.
Podelite na društvenim mrežama:
Noć knjige od 12. do 14. decembra!
Bukmarker podkast, ep. 2 – Boris Dežulović: Džaba vam trud, ljubav i dalje ima smisla
Važnost porodične bliskosti i podrške: tribina o romanu „Narod što po snegu seje“ 5. decembra
Vodič za kreativno pisanje i čitanje – knjiga „Prikaži, ne prepričavaj“ Zorana Penevskog u prodaji od 5. decembra
Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.