Ako se nečemu nadamo kada objavimo knjigu, to je dobar plasman (i stabilna prodaja kasnije, naravno). Stoga ne čudi što su ljudi na jednoj grupi na Fejsbuku bili zapanjeni kada su videli kako je knjiga jedne spisateljice uspela da dobije 1400 prikaza na Amazonu za mesec dana od izdavanja.
Koja je to spisateljica?
L. Dž. Šen. Za one koji ne znaju, Li je međunarodna autorka savremenih ljubavnih i
New Adult bestselera. Pričali smo sa njom kako bismo saznali tajne njenog uspeha.
Da li svaku novu knjigu prilagođavate trenutnim dešavanjima ili imate proverenu formulu koje se pridržavate za sve vaše knjige?
Pišem osam meseci unapred, tako da definitivno ne prilagođavam svoje knjige trenutnim čitalačkim ukusima ljudi. Pored toga, imam sreće da pišem veoma popularan žanr (ljubavni) i obično se držim poznatih zapleta kakve i sama volim da čitam (veza na relaciji šef-zaposleni, velika razlika u godinama, samohrani otac).
Nikada ne pravim proračunatu odluku da „pišem o samohranom ocu“ ili da preslikavam tuđe rezultate ili dela. Naprotiv, obično uvidim da, kada neka knjiga „eksplodira“, za njom, nedeljama i mesecima kasnije, vrlo slične knjige niču kao pečurke posle kiše, ali nikada ne budu tako uspešne. Zato uvek pokušavam da pišem o onome što volim i što me najviše motiviše.
Definitivno postoji nešto zajedničko za sve moje knjige. Jaki, alfa muškraci. Prevashodno ljubavni žanr. Sklona sam da pišem o bogatašima. Volim zezanje, nerviranje i ispoljavanje najvećeg mogućeg broja osećanja kod glavnog lika. Osim ovih ključnih faktora, nemam formulu. Sve teče. Moja knjiga „Dirty Headlines“ je romantična komedija o ljubavi na radnom mestu, smeštena u Njujork, dok je „
Ukradeni poljubac“ mračnije, teže štivo o mafiji. Veliki sam pobornik ideje da bi trebalo da pišete o onome što vama odgovara u zadatom trenutku. Mislim da čitaoci žele da ih kao pisac dirnete i zadivite, a ne da čitaju reprizu vaše prethodne knjige.
Da li ste sa svojim prvencem odmah postigli uspeh? Ako ne, kada ste napredovali i šta ste učinili da dođe do toga?
Uspeh je vrlo subjektivna stvar. Baš ništa nisam očekivala. Nisam znala šta radim. Izdala sam knjigu na Amazonu, jer nisam znala da postoje druge platforme. Bila sam veoma neinformisana. U ovoj industriji sam imala samo jednu prijateljicu koja piše gej knjige. Pre svog prvog rangiranja, predložila mi je da moju knjigu okačim na Kindle Unlimited. Rekla sam da hoću, ionako nisam imala pojma šta radim, tek sam shvatila da postoje PR agencije, oglasi na Fejsbuku i gomile stvari koje nisam, niti imam nameru da radim. Tako sam je okačila na Kindle Unlimited i mislim da joj je najbolji plasman bio mesto broj 300, što je za mene lično bio uspeh. Verujem da je važno da i dalje to smatram za uspeh, jer dok god ljudi čitaju vaše knjige – uspešni ste. Mislim da mi je lakše jer to koristim kao merilo uspeha.
Pre doba onlajn platformi, neki afirmisani pisci su samo mogli da sanjaju da će živeti od pisanja, a kamoli da će zarađivati novac kakav zarađuju ljudi u ovom poslu. Morali su da rade honorarne i stalne poslove, pa da pišu kada dođu kući. Sa takvim razmišljanjem sam i ja ušla u posao, i tako razmišljam i dan-danas.
Koliko brendiranje (u vašem slučaju opaki alfa muškarci) doprinosi uspehu vaših knjiga?
Mislim da je veoma važno imati svojstven brend. Znam da moji čitaoci očekuju alfa muškarca (koji ne mora da bude opak, već samo dominantan), malo zezanja i puno osećanja, i pobrinem se da to dobiju u svakoj knjizi, ali ne mogu da se posvetim isključivo jednom zapletu (od neprijatelja do ljubavnika) ili podžanru (romantična komedija, griža savesti,
New Adult,
Young Adult, savremeni).
Uspeh je neuhvatljiva stvar. Mislim da dolazi u raznim oblicima i iz različitih razloga. Puno mi pomaže što zaista razumem šta čitaoci žele od mene. Ali, istorijski gledano, ne pružam im to uvek. Teme na naslovnicama mi se ne ponavljaju. Pišem različite zaplete i različite podžarove (YA, NA, savrmeeni, mafija, romantična komedija, fudbal, MMA, politika, dubcon, seks za jednu noć, spore veze, naivne junakinje, plahovite junakinje, nevine junekinje, junaci koji se poigravaju sa svim živim).
Mislim da se sve svodi na to da čitaoci žele dve stvari:
1. Da budu iznenađeni.
2. Da se držite onoga što im je odgovaralo.
Ove dve stvari su naizgled kontradiktorne, ali nije tako.
Izvor: selfpublishingformula.com
Prevod: Đorđe Radusin