Laguna - Bukmarker - Ilon Mask – osnivanje fondacije XPRIZE vodi nas korak bliže iskorenjivanju nepismenosti - Knjige o kojima se priča
Obaveštenje o radnom vremenu knjižara za praznike »
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Ilon Mask – osnivanje fondacije XPRIZE vodi nas korak bliže iskorenjivanju nepismenosti

Prošlog septembra je Ilon Mask, vlasnik firmi „Tesla“ i „SpaceX“, obezbedio 15 miliona dolara za fondaciju „Global Learning XPRIZE“. Cilj je razviti metode kojima će se za 250 miliona dece koja nemaju pristup osnovnom i srednjem školovanju obezbediti sredstva da samostalno nauče čitanje, pisanje i matematiku, u roku od 15 meseci. Iako postoje programi za izgradnju škola i obuku nastavnika, oni ne mogu da odgovore povećanoj potražnji za njima.

Nepismenost odavno onemogućava mnogima da se uključe u ekonomske tokove, ali sada, kada naš svet postaje sve povezaniji, ovaj problem se pokazuje većim nego ikada ranije. Zamislite nepismeno dete u razvijenom svetu. Pre jednu deceniju, nepismenost bi ga sprečila da vodi farmu u lokalnoj zajednici. Danas, u vreme sveprisutnog interneta, elektronske trgovine i inovacija kao što je estonski program „e-Residency“, nepismeno dete je odsečeno od mogućnosti na globalnom nivou.

Radikalno rešenje

Tehnološki napredak je uvećao problem nepismenosti, ali u isto vreme nudi i rešenje. „Geniji koji mogu da reše ovaj problem nalaze se u među nama“, kaže Mat Keler, rukovodilac fondacije XPRIZE. „A tehnologija nam omogućava da dopremo do svih.“

XPRIZE je osnovao Piter Dijamandis, zamislivši ga kao neprofitabilnog „pokretača inovacija“, koji koristi gejmifikaciju, kraudsorsing i podsticajne programe koji omogućavaju da se takmičenjem dođe do radikalnih rešenja i pomaka kad je reč o globalnim problemima. Posle većeg broja uspešnih takmičenja – od kojih je najpoznatija „Ansari XPRIZE“, nagrada od 10 miliona dolara koja je pokrenula privatnu svemirsku trku – godine 2014. osnovan je „Global Learning XPRIZE“.

Ponuđena je nagrada ljudima i timovima širom sveta da razviju softver i prilagodljiv program koji će omogućiti deci uzrasta od 7 do 10 godina iz zemalja u razvoju da u roku od 15 meseci nauče osnove čitanja, pisanja i računanja, bez pomoći odraslih. Na stotine timova iz preko 40 zemalja prijavilo se na takmičenje, i prošle godine izabrano je pet finalista.

Nedavno, na skupu u centru za inovacije kompanije „3M“ u Vašingtonu, XPRIZE je najavio novi program u okviru fondacije „Impact Coalition“. Dok su finalisti takmičenja već testirani u 150 sela u istočnoj Tanzaniji, terensko testiranje biće prošireno tako da uključi različite jezike i okruženja. Cilj istraživanja fondacije „Impact Coalition“ biće „sakupljanje i deljenje svih podataka o našem softveru, kako bi postao dostupan svakom ko želi da uči o njemu i nadogradi ga“, kaže Emili Čerč, direktoka za razvoj u XPRIZE-u.



Prvi probni testovi uključuju sledeće saradnike fondacije „Impact Coalition“:

Fondaciju „Queen Rania“ – Njihov cilj je istraživanje potencijalnih slučajeva mobilnog učenja osnovne pismenosti i aritmetike među sirijskim i jordanskim izbeglicama. Fondacija „Queen Rania“ će istraživati oblasti gde obrazovne tehnologije mogu imati najveći uticaj na živote dece, bilo u školi, kod kuće ili u obrazovnim centrima.

„Education Cannot Wait“ (ECW) – Kao prvi i jedini globalni fond isključivo namenjen hitnom obrazovanju, „Education Cannot Wait“ je uložio sredstva u 15 zemalja koje prolaze kroz neku vrstu krize. ECW shvata značaj inovacija dajući deci i mladima priliku da uče čak i u najgorim uslovima. Trenutno traži partnere da bi nastavili sa istraživanjima i pomogli zemljama kao što su Sirija, Bangladeš i Uganda.

„Teach the World Foundation“ – Ova fondacija je tokom prethodne dve godine već obavljala probne testove na terenu u Pakistanu i Bangladešu, i pokrenula obrazovne programe u južnoj Aziji i podsaharskoj Africi 2018. godine, obuhvativši 10.000 dece, uključujući i decu koja pripadaju izbeglicama Rohinja u Bangladešu.

„Imagine Worldwide“ – Ovaj program, koji se koristi u dve osnovne škole, upotrebiće softver da omogući stotinama dece u Malaviju da nauče čitanje i računanje na svom maternjem čičeva jeziku, i u roku od dve školske godine saznaju više o uticaju moderne tehnologije. „Imagine Worldwide“ takođe planira niz kratkoročnih programa u izbegličkom kampu Dzaleka u Malaviju, da bi isprobao program u različitim uslovima.

„Global Alliance for Humanitarian Innovation“ (GAHI) – Zajedno sa XPRIZE i fondacijom „Queen Rania“, GAHI i njihov partner „Education Cannot Wait“ rade na razvoju i proceni inovacija u hitnom obrazovanju.

Različiti pristupi

XPRIZE smatra da je pokretanje različitih vrsta eksperimenata najefikasniji metod za nalaženje rešenja, i raznovrsnost pristupa problemu izložena je na skupu programa „Global Learning Impact“, kada se svih pet finalista prvi i poslednji put okupilo. Predstavićemo vam različite pristupe dvojice finalista: timova CCI i RoboTutor.

Curriculum Concepts International (CCI) je grupa pisaca, urednika, nastavnika dizajnera i tehnologa koji već 20 godina razvijaju obrazovne programe. Glavna odlika njihovog programa je razvojni sistem. „Naša ključna inovacija je ekosistem i proces razvijanja proizvoda, a ne krajni proizvod“, kaže Džoš Pou, iz tima CCI. Njihov program, neformalno nazvan Pubbly, omogućava neprogramerima da sami izrade nastavni plan na bilo kom jeziku. Stvorivši sistem koji je interaktivan, CCI može da obrazovni sadržaj prilagodi različitim zemljama i jezicima.

S druge strane imamo program RoboTutor, koji je razvio jedan od pionira veštačke inteligencije, Univerzitet Karnegi Melon. Tim pod vođstvom Džeka Mostova, profesora robotike, mašinskog učenja, jezičkih tehnologija i interakcija između čoveka i računara, stvorio je softver posle decenija istraživanja i uz pomoć naprednih tehnologija kao što su programi za prepoznavanje rukopisa i glasa, analizu lica, i mašinsko učenje. Njihov jedinstven pristup programiranju vođenom podacima nastao je nakon rada sa decom, koji je korišćen da bi omogućilo obrazovnom sistemu prilagođavanje pojedinačnom učeniku, kao i neprestano procenjivanje i preradu dizajna i funkcionalnosti.

„Mi smo se usredsredili na kombinovanje veštačke inteligencije i psihologije, i naša prednost je pristup sredstvima i saznanjima Univerziteta Karnegi Melon“, kaže Ejmi Ogan, asistent profesora interakcija čoveka i računara na Univerzitetu Karnegi Melon. Pored Džeka Mostova i Ejmi Ogan, u timu RoboTutor nalazi se preko stotinu studenata i profesora sa Univerziteta.

Transformativni značaj

„Global Learnig XPRIZE“ će se završiti u aprilu 2019. godine, i tim čija rešenja budu omogućila najveću efikasnost prilikom učenja čitanja, pisanja i računanja dobiće nagradu od 10 miliona dolara. Ali značaj ovog takmičenja trajaće dugo posle njegovog završetka.

Ideja je da se stvori tehnologija koja će svakom detetu omogućiti da uči samostalno. Ako XPRIZE dokaže da deca mogu sama da uče, kao i da podučavaju jedni druge, to će biti značajan pomak u odnosu na to kako svet gleda na obrazovanje.

„Ja ovo vidim kao kraj početka“, kaže Keler. „Nadam se da će u toku naredne decenije deca imati pristup uređajima i programima kojima će moći da pričaju, koji će znati šta deca vole, šta znaju a šta ne znaju. Biće toliko značajan deo života dece da će im biti mentori tokom njihovog sazrevanja u školi, baš kao što su sada to roditelji i nastavnici. To je budućnost kojoj se nadamo, jer ovo je jedino rešenje koje može dopreti do svakog deteta.“


Izvor: forbes.com
Prevod: Vladimir Martinović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
obaveštenje o radnom vremenu delfi knjižara i isporuci pošiljaka tokom predstojećih praznika laguna knjige Obaveštenje o radnom vremenu Delfi knjižara i isporuci pošiljaka tokom predstojećih praznika
29.04.2024.
Obaveštavamo vas da od 1. do 6. maja nećemo vršiti obradu i slanje porudžbina, već prvog sledećeg radnog dana. Porudžbine napravljene od 7. maja biće obrađivane po redovnoj proceduri i važiće standard...
više
francuski akademik andrej makin gost 111 laguninog književnog kluba laguna knjige Francuski akademik Andrej Makin gost 111. Laguninog književnog kluba
30.04.2024.
Nova tribina Laguninog književnog kluba biće održana u petak, 10. maja. Specijalni gost našeg druženja biće ugledni svetski pisac i francuski akademik Andrej Makin koji će od 17 sati potpisivati svoje...
više
5 književnih preporuka šta smo čitali u aprilu 2024 godine laguna knjige 5 književnih preporuka: Šta smo čitali u aprilu 2024. godine
30.04.2024.
Danas vam preporučujemo pet knjiga koje su objavljene tokom aprila, a koje prosto morate imati na svom radaru! Ovi naslovi su sve što vam je potrebno da osvežite svoju biblioteku, bilo da ste ljubitel...
više
knjiga meseca đavo u belom gradu  laguna knjige Knjiga meseca – „Đavo u Belom gradu“
30.04.2024.
Za ljubitelje knjige Laguna uvek ima dobre vesti! Svakog meseca jedan od aktuelnijih naslova proglašavamo za Knjigu meseca. To znači da će od 1. do 31. maja Knjiga meseca moći da se kupi na specijalno...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.