Laguna - Bukmarker - Harlan Koben o tome kako je nastao roman „Poklapanje“ - Knjige o kojima se priča
Obaveštenje o radnom vremenu knjižara za praznike »

Harlan Koben o tome kako je nastao roman „Poklapanje“

Harlan Koben je jedan od najuspešnijih pisaca današnjice. Njegovi romani prodati su u više od 75 miliona primeraka širom sveta, pre nekoliko godina potpisao je sa Netfliksom multimilionski ugovor o adaptaciji 14 njegovih knjiga u serije i filmove, a 2022. je sa Amazon prajmom sklopio dogovor o snimanju serije zasnovane na njegovim romanima o sportskom agentu i detektivu Majronu Bolitaru.

Kada smo poslednji put razgovarali, Koben je promovisao roman „Dečak iz šume“, prvu knjigu koja će pratiti avanture junaka po imenu Vajld. Vajld je kao dečak pronađen napušten u nacionalnom parku Ramapo u Nju Džersiju i ne zna ništa o svom poreklu. Trideset godina kasnije on se igrom slučaja upliće u komplikovanu istragu nestanka dve tinejdžerke. Na kraju knjige čitalac još uvek ne zna ništa o razlozima zbog kojih je protagonista jedan deo života proveo u šumi.

Knjiga o kojoj razgovaramo ovog puta nosi naslov „Poklapanje“ i predstavlja drugi nastavak serijala o Vajldu, u kome ćemo konačno dobiti odgovore na svoja pitanja.

Koben kaže da je prilikom pisanja „Dečaka iz šume“ već razmišljao o nastavku: „Ideju za obe knjige dobio sam za vreme jedne šetnje kroz šumu Ramapo u Nju Džesriju, gde je inače i smeštena njihova radnja. Iskreno, umirao sam od dosade. Nisam ljubitelj pešačenja kroz šumu. Nije mi jasna poenta. Naiđete na jedno drvo, pa na još jedno, pa na sledeće... Šetnje po gradu su sasvim druga priča. Volim da srećem ljude, da posmatram njihova lica. Volim kafiće. Volim da obilazim knjižare... I dok sam se tako dosađivao šetajući sa porodicom, na paralelnoj stazi sam ugledao jednog mališana, od možda pet ili šest godina, kako šeta potpuno sam. U glavi su počeli da mi se okreću točkići: šta ako taj dečak živi u šumi, šta ako nema roditelje i provaljuje u šumske kolibe u potrazi za hranom, šta ako posle trideset godina još ne zna kako je tu dospeo?

U romanu ’Dečak iz šume’ taj poludivlji dečak je odrastao čovek kome polazi za rukom da reši zločin, ali čitalac i dalje ne zna kako su izgledale prve godine njegovog života. To je bio moj plan od samog početka. U ’Poklapanju’ ćete saznati istinu o njegovom poreklu. Ali to je samo jedan deo priče, jer sam želeo da se pozabavim i drugim temama. U poslednje vreme sam gledao mnogo rijalitija sa svojim ćerkama i polako sam počeo da se upoznajem sa svetom u kome učesnici tih programa stiču instant slavu, postaju ’influenseri’, trpe napade preko društvenih mreža, maltretiranje i slično. Razmišljajući o svemu tome, postavio sam sebi pitanje: kako da priču o divljem detetu, pronađenom pre trideset godina u šumi, povežem sa tim modernim društvenim fenomenima i sve to uklopim u jednu knjigu? Tako je nastalo ’Poklapanje’.“

„Poklapanje“ je pravi kobenovski triler. Ima gomilu zapleta i podzapleta (pa čak i podzapleta koji imaju svoje podzaplete), i upravo to čvrsto drži pažnju čitaoca. Koben objašnjava da je to veoma važan deo njegovog stvaralačkog procesa: „Pre nego što počnem da pišem, u glavi mi se mota mnoštvo raznih ideja. Obično se trudim da ih sve zapišem, ali na kraju izaberem samo jednu ili dve. Ovog puta sam iskoristio sve.“

Među temama koje obrađuje na stranicama novog romana su i prednosti i mane testiranja DNK. Njegov junak želi da pronađe porodicu i zato šalje svoju DNK u laboratoriju. Rezultati analize pokazuju da postoji nekoliko poklapanja. U tom trenutku u igru ulaze podzapleti. Posle prvog susreta sa ocem Vajld odlučuje da se upozna i sa drugim osobama sa kojima deli DNK i tako dolazi u kontakt sa grupom sajber osvetnika, parom koji se proslavio učešćem u jednom rijalitiju i jednim serijskim ubicom.

Ništa nije jednostavno i sve se odvija veoma brzo. Mnogi pisci se zapetljaju kada pišu o modernim naučnim dostignućima, ali Harlan Koben nije jedan od njih. Pišući o novim tehnologijama i analizirajući greške u njihovoj primeni, služi se lako razumljivim rečnikom i jednostavnim objašnjenjima: „Prilično sam lenj kada je reč o istraživanju. Osim toga, ne želim da opterećujem čitaoce komplikovanim tumačenjima. Tehnologija već postoji i kod mnogih izaziva strah. Zašto bih vas dodatno zastrašivao? Dovoljno je da znate da, kada se prijavite na neki genealoški sajt, po svoj prilici otvarate Pandorinu kutiju. Meni je to fascinantno. Mogućnost testiranja DNK već menja našu percepciju porodice.

Sećam se da sam u mladosti negde pročitao procenu da je kroz istoriju bilo između pet i deset posto očeva koji nisu znali da deca koju odgajaju nisu njihova. Sada to možete da saznate. Napredak nauke nas je oslobodio nedoumica. Kako onda od tako nečega napraviti inteligentnu i zanimljivu priču? Kako iskoristiti tu novu tehnologiju za pisanje knjige koja će naterati čitaoca na razmišljanje i istovremeno izazvati snažnu emocionalnu reakciju?

Od početka sam znao kako je Vajld završio u šumi, ali morao sam da pronađem pravi način da to otkrijem čitaocu: znam svoju destinaciju, ali nisam siguran kako da do nje stignem, pa zato vozim sporije, skrećem u sporedne ulice, pravim oštra skretanja i slično. Morate biti strpljivi, morate pažljivo pratiti šta se dešava, ali znajte da će se sve to na kraju isplatiti. Volim da se poigravam sa očekivanjima publike – a ponekad i sa svojim. Najviše uživam u trenucima kada samog sebe iznenadim.“

Povratak starih poznanika

Za one koji su već upoznati sa njegovim opusom, Koben je pripremio nekoliko iznenađenja. U „Poklapanju“ se pojavljuje nekoliko miljenika publike iz prethodnih romana. Tu je ponovo Hester Krimstin, advokatica koja je već imala važnu ulogu u romanima „Nikom ni reči“ (2002) i „Drži se“ (2008), a obožavaoce će verovatno obradovati i ponovno pojavljivanje Neznanca, lika iz istoimenog romana objavljenog 2015. godine.

Koben objašnjava: „Ponekad tačno znate kako će knjiga izgledati, a ponekad jednostavno pustite da stvari idu svojim tokom. Ovog puta sam znao samo kako će izgledati početak i kraj priče. Očekivao sam da će se odnos između Hester i Orena razvijati u drugom smeru, ali kada sam stigao do njih, likovi kao da su preuzeli stvar u svoje ruke. Kada mi je bila potrebna grupa osvetnika, Neznanac je delovao kao odličan izbor. Na kraju knjige i TV serije „Neznanac“ ne znamo šta se tačno dogodilo sa Neznancem i zato sam pomislio da bi mogao da se uklopi u ovu priču. Sviđa mi se što se svetovi iz mojih knjiga prepliću. Ali ako ste pročitali samo jednu knjigu, nećete to primetiti, niti će vas to sprečiti da u njoj uživate. Isto radim i u TV adaptacijama. Ponekad se pominju imena ili lokacije iz neke prethodne serije ili filma – recimo, hotel „Bolitar“ ili parking „Vindzor Lokvud“ – što će odmah uočiti obožavaoci Majrona Bolitara i njegovog najboljeg prijatelja Vina.

Koben na malom i velikom ekranu

Kobenovi romani su kao stvoreni za adaptiranje. Mini-serije i serije koje je snimio u saradnji sa Netfliksom već godinama se nalaze među najgledanijim na toj striming platformi. Najbolje ih je opisao kritičar sajta Den of Geek: „Savršene su za gledanje u jednom dahu. Ništa vas ne drži tako čvrsto zakucane za kauč kao bizarni zapleti drama o ljudima sa velikim kućama i mračnom prošlošću.“

Iako su Kobenove priče uglavnom smeštene u Nju Džersi, radnje njihovih filmskih i televizijskih adaptacija smeštene su u različite zemlje. Lokacije se pažljivo biraju.

Izbor je prvo pao na Francusku. Po Kobenovom romanu „Nikom ni reči“ 2006. je snimljen istoimeni igrani film u režiji Gijoma Kanea. To je istovremeno bila i prva adaptacija nekog njegovog dela. Nakon toga su u francuskoj produkciji snimljene i dve mini-serije po romanima „Samo jedna prilika“ i „Jedan jedini pogled“, a posle potpisivanja ekskluzivnog ugovora sa Netfliksom 2021. snimljena je i petodelna francuska adaptacija romana „Nestao zauvek“. Britanske serije „U svetu tajni“, „Neznanac“ i „Ostani blizu“ takođe se mogu pronaći na Netfliksu, a tu su i poljske drame „Šuma“ i „Drži se“. Mini-serija „Nevin“ je za sada jedina adaptacija čija se radnja odigrava u Španiji.

Pisac kaže da je relociranje radnje njegovih romana u druge sredine prošlo bez ikakvih problema: „Moje priče su univerzalne. To je kao kada neko snimi hit pesmu na engleskom, a onda muzičari u Nemačkoj, Francuskoj ili Južnoj Africi snime obrade na svom jeziku. Ne želim da one zvuče isto. Želim da ti ljudi unesu svoj zvuk, svoju kulturu, svoje instrumente, tako da moja ,pesma‘ izgleda drugačije. Original tako dobija još jedan, potpuno novi nivo.“

Netfliks nije jedina produkcijska kompanija koju su privukle Kobenove knjige. Studio Amazon je nedavno najavio snimanje pilot-epizode serije pod nazivom „Shelter“, koja će predstavljati adaptaciju serijala o Majronu Bolitaru. Glavnu ulogu će igrati mladi američki glumac Džejden Majkl. Scenario za prvu epizodu napisali su Koben i njegova ćerka Šarlot, a režiraće je Patrisija Kardoso. Posebno zanimljivo u vezi sa novom serijom jeste činjenica da je reč o američkoj adaptaciji koja će u potpunosti biti snimljena u Nju Džersiju.

Autor: Dženifer Plat
Izvor: timeslive.co.za