Laguna - Bukmarker - Gospođa Bovari plus – prikaz klasika „Ana Karenjina“ - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Gospođa Bovari plus – prikaz klasika „Ana Karenjina“

U svim istinskim ljubavnim odnosima dolazi do evolucije međusobne mere ljubavi, poštovanja i obaveze. Uzimajući takav fokus, jedan od dvaju najpoznatijih romana Lava Nikolajeviča Tolstoja žanrovski bi se mogao odrediti kao melodrama. Knjiga se pre svega bavi ljubavnim trouglom između naslovne junakinje i njenog supruga Aleksija Aleksandroviča Karenjina, te Aninog ljubavnika, grofa Aleksija Kiriloviča Vronskog. Pisac se značajno bavi i vezom kneginje Jekaterine Kiti Ščerbački i Nikolaja Dmitrijeviča Ljevina, druga iz mladosti Aninog brata, kneza Stepana Stive Arkadijeviča Oblonskog. S druge strane, kroz dotične odnose – a naročito kroz središnji – potkazuje se amoralnost ruske aristokratije. Ili bi se još pre možda moglo govoriti o njenoj dekadenciji, a posebno licemerju: roman počinje nevernošću Stive, koji ipak uspeva da uz pomoć sestre ubedi suprugu Darju Doli da mu oprosti prevaru, dok glavnu junakinju zbog preljube sa Vronskim definitivno ignorišu, marginalizuju i/li stigmatizuju (i najbliži) poznanici, kako u njenom Sankt Petersburgu, tako i u Moskvi i za vreme zajedničkog boravka u Evropi. Vronski pak jedva da trpi ikakve posledice zbog veze sa ženom udatom za visokog vladinog činovnika i, takođe, grofa. U tom smislu je veoma znakovita scena u kojoj dok su zajedno u pozorištu, njega ne sustiže čak nijedan pogled prekora dok ona trpi uvrede. Stoga je ovaj Tolstojev roman velika ljubavna priča ali i društvena kritika usmerena ne samo prema (ruskoj) visokoj klasi druge polovine devetnaestog veka nego i spram potpune nejednakosti polova. Ruski klasik to izvodi implicitno i suptilno, znatno manje moralizujući i kazujući nego – prikazujući (osim što lik Ljevina služi objektivnijem potkazivanju ruske aristokratije, kao što je njegovo poimanje ljubavi kao uronjene u prirodu i duh a ne u društvo i njegove hirove, korektiv središnjem u romanu). Tako se čitaocu na trenutke može učiniti da je ljubav kao ipak glavna tema romana prikazana sa previše distance prema akterima. Međutim, to je sastavni deo autorovog diskretnog postupka – i u kritičkom, i u melodramskom polju – koji ni najmanje ne smeta da se nakon sklapanja knjige ponovo, i sa naknadnim svetlom, ukažu sva osećanja koja je on u njoj tretirao.

Ljubomorna, emocionalno krajnje iskrena, intenzivna, strastvena, spremna da žrtvuje socijalni milje i dotadašnji život, uključujući i porodicu, pa i da se ubije zbog ljubavi… Na prvi pogled, kao da ne govorimo o Ani Arkadjevnoj Karenjini nego o naslovnoj junakinji romana-preteče Gistava Flobera „Gospođa Bovari“ (objavljenog dvadesetak godina ranije). Međutim, razlika je u Tolstojevoj većoj diskretnosti i pominjanoj suzdržanosti i izraženijoj društvenoj kritici, kao i u tome što je završna scena knjige magijski pripremana duž dela, počev od prizora dece koja se igraju igračkom-vozom, preko Aninog upoznavanja s Vronskim na moskovskoj železničkoj stanici i voza kao figure iz njenih košmara, do načina na koji je odlučila da skonča, i to ne zbog siromaštva, nego zato što ne želi da nastavi sa dvostrukim životom pošto veruje da je ljubav iznad bilo kakvog ubeđenja i da ima pravo da, kao i muškarci, odluči koga voli. U svakom slučaju, uz sve rečeno, „Ana Karenjina“ je i jedno od dva remek-dela svetske književnosti koja su utrla značajan put društvenoj emancipaciji žene i borbi za jednakost, ne samo polova.
 
Autor: Domagoj Petrović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
ema jarlet o orionu i mraku slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života laguna knjige Ema Jarlet o „Orionu i Mraku“: Slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života
19.04.2024.
Autorka hita „Orion i Mrak“ Ema Jarlet otkriva svoju opsesiju mrakom, kako nastaju priče i junaci koje ilustruje i u kome je pronašla inspiraciju za svoje čarobne slikovnice koje nakon objavljivanja n...
više
rastislav durman o novoj knjizi ona bića koja nisu sića  laguna knjige Rastislav Durman o novoj knjizi „Ona bića koja nisu sića“
19.04.2024.
„Ona bića koja nisu sića“ nova je knjiga evropskih bajki koju je priredio novosadski autor Rastislav Durman. Pisac za decu i odrasle poslednjih godina posvetio se prikupljanju bajki sa svih evropskih ...
više
prikaz knjige vladalac nikola makijavelija uputstvo za rukovanje državom laguna knjige Prikaz knjige „Vladalac“ Nikola Makijavelija: Uputstvo za rukovanje državom
19.04.2024.
„Ne zna se ko pije, a ko plaća“ najbolji je iskaz o situaciji u renesansnoj Italiji. U svakom njenom kutku sram, zločin i samovlašće bili su deviza. Zločin? Stvar službene dužnosti. Ubistvo? Oblik dru...
više
prikaz romana proročica emotivne mеtatеkstualne igre iz pera margarеt atvud laguna knjige Prikaz romana „Proročica“: Emotivne mеtatеkstualne igre iz pera Margarеt Atvud
19.04.2024.
„Proročica“ jе bila trеća knjiga čuvеnе kanadskе spisatеljicе Margarеt Atvud (1939), svеtskoj publici svakako najpoznatijoj po „Sluškinjinoj priči“, distopijskom romanu koji jе, zahvaljujući istoimеno...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.