Laguna - Bukmarker - Ergodička književnost je budućnost proze - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Ergodička književnost je budućnost proze

Najveća vrlina romana je istovremeno i njegova najveća mana. Roman je (osim u nekoliko retkih izuzetaka) delo jednog autora. Tako dobija na dubini, doslednosti i jedinstvu, kvalitetima koji polako nestaju iz našeg modernog sveta. Ali on u isti mah predstavlja i ozbiljan izazov našem modernom načinu života. Mi smo bića opsednuta društvenom interakcijom. Osim toga, ovo je epoha u kojoj je svaki vid komunikacije dvosmeran. Ako nam se već pruža mogućnost da preko Tvitera, u roku od samo nekoliko sekundi, odgovorimo filmskim zvezdama, političarima i korporacijama, zašto bismo onda mirno i bez reči pratili dvadesetočasovno predavanje nekog pisca?

Foto: Philip St John / stingingfly.org

Zbog jedinstvenog izraza, reći će vam pisci. Oni su ti koji romane pune rečima, različitim perspektivama i stavovima. Gledano iz komercijalnog ugla, odgovor bi bio: zbog priče. Uklonite li uzbudljive narative iz celokupne istorije pripovedanja, ono što ostane na papiru izgleda kao sve drugo samo ne kao plod ljudske mašte. Postoji, međutim, i treća opcija, trenutno nedovoljno istražena, za koju verujem da će tokom narednih nekoliko decenija odigrati važnu ulogu u književnosti.

Ergodička književnost se definiše kao vrsta književnosti koja zahteva „neuobičajen napor čitaoca“ prilikom navigacije kroz tekst. Ako tradicionalni roman zahteva uobičajen napor – jednostavno čitanje reči redom kojim su napisane – praćenje i razumevanje ergodičkog teksta iziskuje nešto više. Pojam potiče od grčkih reči ergon (rad) i hodos (put). Ergodička proza je put koji zahteva rad.

Najpoznatiji i najuspešniji primer ergodičke književnosti je roman „Kuća listova“ Marka Z. Danijelevskog. Čitaocu je ponuđeno više narativa u vidu neorganizovanih fragmenata teksta različitog formata. Priča je, naravno, tu, ali on mora dobro da se potrudi kako bi je konstruisao. Čitaočev angažman na izgradnji priče čini je interaktivnom.

Ne može se, ipak, reći da je ona interaktivna u uobičajenom smislu reči. Interakcija se ne odvija tako što čitalac jednostavno bira putanju kroz priču koja se grana. Ovde nije reč o zabavnoj literaturi u kojoj „birate svoju avanturu“, niti o akcionim video-igrama sa unapred kreiranim međuscenama. Ozbiljne knjige od čitaoca već zahtevaju daleko dublji vid interakcije. Romani pokreću zupčanike njegove mašte, a ergodička književnost koristi i podstiče potencijalnu interaktivnost svakog romana.

Ergodički tekst usmerava čitalačko iskustvo na način koji će razbuditi one koji više nemaju snage za dvadesetočasovna predavanja pisaca. Većina nas već ima iskustva sa takvim tekstovima a da to i ne zna. Mi se danas na internetu krećemo kroz mrežu blogova, informativnih članaka, statusa na društvenim mrežama, mimova, video zapisa, podkasta, poruka na forumima i komentara ostalih korisnika. Konstruisanje smislenog narativa od lavine nasumičnih informacija za nas predstavlja primamljiv izazov. Mozak i mašta današnjeg čoveka prilagođeni su toj vrsti interakcije sa tekstom i upravo je to faktor na koji računa ergodička književnost.

Novi izazov je pred vama. Pravac u knjižaru!

Autor: Dejmijen Volter
Izvor: damiengwalter.com
Prevod: Jelena Tanasković


Podelite na društvenim mrežama:

sto godina leni i margo laguna knjige Sto godina Leni i Margo
22.04.2021.
Na dnu naslikane zvezde, žutom bojom i najtanjom četkicom koju sam našla napisala sam: Leni, sedamnaest godina. Kad je ovo videla, i Margo je uradila isto. Margo, napisala je, osamdeset i tri. A onda ...
više
tema romana je pogodila skrivene želje (nekih čitateljki) video  laguna knjige Tema romana je pogodila skrivene želje (nekih čitateljki) [video]
22.04.2021.
Sa autorom romana „Žena s drugog kata“ Juricom Pavičićem razgovarali smo o tom njegovom romanu koji se pojabvio u izdanju Lagune u februaru ove godine. U pitanju je socijalni triler koji sjajno oslika...
više
jedna od najvećih francuskih izdavačkih kuća zamolila je pisce u pokušaju da prestanu da šalju rukopise laguna knjige Jedna od najvećih francuskih izdavačkih kuća zamolila je pisce „u pokušaju“ da prestanu da šalju rukopise
22.04.2021.
„Prestanite da nam šaljete rukopise!“ Tako je glasila poruka francuske izdavačke kuće Galimar, upućune piscima „u pokušaju“ ovog aprila, nakon što su primili sijaset rukopisa. Izdavačka kuća Ga...
više
prikaz romana ordesa  laguna knjige Prikaz romana „Ordesa“
22.04.2021.
Kad god sam u nekoj biblioteci, osećam se kao kod kuće, naročito kad su tu bibliotekari koji umeju da vam preporuče dobru knjigu kad ne znate šta biste čitali. Tako sam u biblioteci Instituta Serva...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.