Laguna - Bukmarker - Autor knjige „Originalni“ raskrinkava posao HR-a i kaže: „Jedno od najpopularnijih pitanja na razgovorima za posao je pristrasno i nije fer“ - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Autor knjige „Originalni“ raskrinkava posao HR-a i kaže: „Jedno od najpopularnijih pitanja na razgovorima za posao je pristrasno i nije fer“

Već 10 minuta traje vaš razgovor za posao. Prošli ste kroz neobavezno ćaskanje i prešli preko osnovnih stvari iz CV-a. Tada se ispitivač lagano nasloni unazad i postavi pitanje koje počinje zastrašujućom frazom: „Pričajte mi o vremenu kada ste...“ Šta dalje sledi niko ne zna! „Kada ste prevazišli profesionalni izazov“, „Kada ste rešili konflikt na radnom mestu“, „Kada ste ukrotili divljeg jednoroga“.



Ovakva i slična pitanja o ponašanju su jedna od omiljenih taktika prilikom odabira idealnih kandidata za određeno radno mesto. Ona služe da daju uvid u jedinstvenu stranu ličnosti potencijalnih zaposlenih i da pokažu kako bi se ta osoba ukopila u kulturu kompanije. Ipak, po Adamu Grantu, autoru knjige „Originalni“, organizacionom psihologu i profesoru u Varton školi na Univerzitetu u Pensilvaniji, ova sveobuhvatna pitanja niti su poštena prema kandidatima niti pokretačka.
„Pričajte mi o vremenu kada ste...“

U avgustovkom izdanju magazina „Wondering“, Grant je u svom mesečnom članku odgovorao na mejlove svojih čitalaca, i to one sa pitanjima o ljudskom ponašanju.

„Kada postavite pitanje o prošlosti – ’Pričajte mi o vremenu kada ste...’ - ispitanik sa manje profesionalnog iskustva se nalazi u veoma nepovoljnom položaju“, rekao je za „Kvarc“. Što više poslova prođete, sa više profesionalnih konflikata i uspeha ste se sreli, pa vam je i biografija bogatija poslovnim anegdotama. Istovremeno, čak i takmičarski nastrojeni mladi kandidati nisu dovoljno toga prošli kako bi izneli dovoljno utančanu priču.

„Priče“ kandidata ne otkrivaju uvek dovoljno. „Ono što zaista želite da saznate je kako bi se kandidat nosio sa poslovnim izazovima u vašoj organizaciji, a ne kako ih je prevazilazio u drugim kompanijama", kaže Grant.

Štaviše, Grant ističe da kada postavljate tradiocionalna „pričajte mi o vremenu kada ste...“ pitanja, namećete ljudima da se prisećaju prošlosti, umesto da ih uključite u sadašnjost. „Sa druge strane, postavljanjem pitanja o budućnosti prebacujete ljude u situaciju rešavanja problema: tada misle u trenutku kako da razreše određenu situaciju“, kaže Grant. Kada zaposlite novog radnika, njegove kritičke sposobnosti u realnom vremenu pokazaće se najvažnijim. Sposobnost da frenetično izvlači iz sećanja odgovarajuće anegdote neće vam biti ni od kakve pomoći.

Na kraju, pitanja o ponašanju su takva da ih je lako nadigrati: „Posle svega zaposlićete kandidata koji je najbolji sagovornik, a ne onog koji će najviše doprineti vašem poslu“, piše Grant za „Wondering“. „Ako je improvizovani govor ključna stvar za vaš posao, onda je ovo dobra taktika za vas. Ukoliko nije, pravo je vreme da menadžeri za zapošljavanje promene strategiju.“



Moć hipotetike

Prema Grantu, bolja alternativa su pitanja o proceni situacije - ona koja pocinju sa: „Šta biste uradili u slučaju da...“

„Umesto da pitate kandidata da vam opiše kako se nosio sa određenim situacijama na prethodnom poslu, mnogo je efikasnije da ga smestite u situaciju u vašoj organizaciji i pitate šta bi uradio ili kako bi reagovao“, piše Grant na „Linkedinu“. Pitanja o proceni situacije su posebno efikasna prilikom ocenjivanja vođstva i međuljudskih sposobnosti jer zahtevaju inovativno upravljanje konfliktima.

Na primer, kako bi ocenio sposobnosti ubeđivanja, Grant obično pita kandidate kako bi prodali pokvarenu jabuku. A da bi uočio originalne mislioce, voli da postavi pitanje kako bi oni poboljšali njegov proces intervjuisanja. „Birate izazove koji su srž posla ili ključni za organizaciju.“ „Svi dobijaju isti scenario. Možete čak i da formulišete sistem bodovanja sakupljanjem odgovora od vaših zaposlenih, i da pratite koji će nivo dostići vaši kandidati.“

A za kompanije koje žele da bolje sortiraju kandidate pre samog razgovora, postoji još jedna prednost pitanja o proceni situacije – mogu lako biti pitana i odgovarana onlajn. „Istraživači imaju potvrđene testove koji daju uvid u integritet, ličnu inicijativu, emocijalnu inteligenciju i agresivnost kandidata“, piše on. Koristeći ova pitanja za selekciju kandidata, poslodavci mogu biti sigurni da će zaposliti osobu koja je najbolja za taj posao.

Izvor: qz.com


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
toni parsons život me inspiriše više od umetnosti laguna knjige Toni Parsons: Život me inspiriše više od umetnosti
26.11.2024.
Gost Beograda i ovogodišnjeg Međunarodnog sajma knjiga bio je čuveni engleski pisac Toni Parsons. Ljubitelji njegovog književnog stvaralaštva bili su u prilici da se na štandu izdavačke kuće Lagu...
više
kostanca kazati prava predstava ženske moći u romanu klitemnestra  laguna knjige Kostanca Kazati: Prava predstava ženske moći u romanu „Klitemnestra“
26.11.2024.
Ambiciozna vladarka, neustrašiva ratnica, svirepa sestra i majka zaštitnica – takva je antička junakinja Klitemnestra u istoimenom romanu prvencu autorke Kostance Kazati, koja za Bukmarker govori o sv...
više
uz banca intesa mastercard kreditne kartice popust 25  laguna knjige Uz Banca Intesa MASTERCARD kreditne kartice popust 25%
26.11.2024.
Odlična vest za sve ljubitelje dobrih knjiga i društvenih igara je da Banca Intesa i Izdavačka kuća Laguna nastavljaju sa uspešnom saradnjom i omogućavaju specijalne popuste.   Do 30. novem...
više
bećković, kovačević i lompar na promociji knjige priče i ožiljci milana ružića laguna knjige Bećković, Kovačević i Lompar na promociji knjige „Priče i ožiljci“ Milana Ružića
26.11.2024.
Knjiga Milana Ružića „Priče i ožiljci“ biće predstavljena u sredu 27. novembra od 18 sati u Velikoj sali SKC-a. O knjizi će, pored autora, govoriti akademici Matija Bećković i Dušan Kovačević, pr...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.