Laguna - Bukmarker - 16 Borhesovih ironičnih pravila za pisanje fikcije - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

16 Borhesovih ironičnih pravila za pisanje fikcije

Kada se prvi put susretnemo sa delima Horhea Luisa Borhesa, poželimo da imamo njegov talenat za pisanje. A kada otkrijemo da niko osim Borhesa ne može da piše kao Borhes, onda umesto toga poželimo da smo mogli da sarađujemo sa njim. Jednom su se Borhes i još dvoje značajnih predstavnika argentinske književnosti, njegov prijatelj i česti saradnik Adolfo Bjoj Kasares i njegova supruga Silvina Okampo, okupili da zajedno napišu priču o piscu koji živi u francuskoj provinciji. Iako je nikada nisu završili, jedan deo je ostao: lista od šesnaest pravila za pisanje fikcije, koju je sastavio Borhes.

To je izjavio Bjoj Kasares za francuski časopis L'Herne, koji je i objavio tu listu. Umesto šesnaest preporuka o tome šta pisac fikcije treba da uradi, Borhes je na šaljiv način načinio listu od šesnaest zabranjenih stvari koje pisci fikcije nikada ne bi smeli da im se omaknu u delu:

1. Nekonformističke interpretacije karaktera poznatih ličnosti. Na primer, opisivanje Don Žuanove mizoginije, i sl.

2. Veoma različite ili kontradiktorne tandeme kao što su, na primer, Don Kihot i Sančo Pansa, Šerlok Holms i Votson.

3. Rutinsko definisanje likova putem njihovih opsesija; kao što je to, na primer, radio Dikens.

4. Pribegavanje ekstravagantnom poigravanju sa vremenom i prostorom tokom razvoja priče, kao što to rade Fokner, Borhes i Bjoj Kasares.

5. Likove ili situacije u poeziji sa kojima se čitalac može poistovetiti.

6. Likove koji su skloni tome da postanu mit.

7. Fraze, scene koje su specifične za određeno doba ili epohu; drugim rečima, lokalne osobenosti.

8. Haotično nabrajanje.

9. Metafore, naročito vizuelne. Još konkretnije – poljoprivredne, pomorske ili bankarske metafore. Primer koji apsolutno ne treba slediti: Prust.

10. Antropomorfizam.

11. Stvaranje romana sa zapletom koji podseća na neku drugu knjigu. Na primer, na Džojsovog „Uliksa“ ili Homerovu „Odiseju“.

12. Pisanje knjiga koje liče na jelovnike, albume, red vožnje ili koncerte.

13. Sve što se može ilustrovati. Bilo šta što može da sugeriše ideju da se od toga može napraviti film.

14. Kritičke eseje, bilo koju istorijsku ili biografsku referencu. Uvek izbegavajte aluzije na ličnost autora ili autorov privatni život. Pre svega, izbegavajte psihoanalizu.

15. Porodične scene u policijskim romanima; dramske scene u filozofskim dijalozima. I konačno:

16. Izbegavajte sujetu, skromnost, pederastiju, nedostatak pederastije, samoubistvo.

Pronicljivi čitalac će naći mnogo više kontradiktornosti u vezi sa ovom listom pored fokusa na ono što ne treba da se uradi. Zar se sam Borhes nije specijalizovao za nekonformističke interpretacije, naročito postojećih književnih dela? Zar neki od njegovih najupečatljivijih likova nisu opsednuti stvaranje, kao što je snevanje nastanka ljudskog bića koje će moći da nametne stvarnosti („Kružne ruševine“) ili kreiranje mape veličine teritorije, zanemarujući sve ostale njihove karakteristike? Zar nije umeo da dočara najegzotičnije predele – čak i onda kada se oslanjao na sećanja na svoj rodni Buenos Ajres – u vrlo malo reči? A postoji li iko ko je bolje od njega koristio mitove, metafore i poigravanje sa vremenom i prostorom u svoje lične idiosinkratične književne svrhe?

Međutim, oni koji su se baš udubili u čitanje Borhesovih dela znaju da su ona prožeta snažnim, premda suptilnim smislom za humor. Imao je upravo onu vrstu senzibiliteta zahvaljujući kojoj bi mogao da načini ovako ironičnu i samoparodirajuću listu. Nažalost, ostali smo uskraćeni za informaciju da li bi njegov, Bjoj Kasaresov i Okampin mladi provincijski pisac tako shvatio listu ili bi pobožno poštovao ono što ona propisuje. Međutim, čini se da se Borhes ipak trudio da nikada ne napiše „bilo šta što bi moglo da sugeriše ideju da se od toga može napraviti film“. Iako neću poreći da mi se dopala ekranizacija priče „Smrt i busola“ koju je snimio Aleks Koks, mnogo više uživam u činjenici da Borhesova mašta zbunjuje Holivud.

Autor: Kolin Maršal
Izvor: openculture.com
Prevod: Kristijan Vekonj
Foto: Jesse Fernandez


Podelite na društvenim mrežama:

primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti soba za goste  laguna knjige Primamljiv, nepredvidljiv i zavodljiv triler o opsesiji, žudnji i osveti – „Soba za goste“
16.07.2024.
Od autorke bestselera „Nikad nismo bile ovde“ Andree Barc stiže još jedan uzbudljiv triler prepun obrta, žudnje, osvete – „Soba za goste“.   Kelin novi život u Filadelfiji preobrazio se u košma...
više
dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi kloni se grete jedna nemoguća ljubav u prodaji od 17 jula laguna knjige Dirljiva pripovest o nepoželjnoj ljubavi – „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ u prodaji od 17. jula
16.07.2024.
Nemačka autorka Suzan Abel doživela je veliki uspeh svojim romanom „Kloni se Grete: Jedna nemoguća ljubav“ koji Laguna objavljuje u prevodu Dušice Milojković. Ovo je duboko dirljiva pripovest o nepože...
više
ljubivoje ršumović o knjizi nacionalistička geografija dragutina minića karla laguna knjige Ljubivoje Ršumović o knjizi „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla
16.07.2024.
Posle detaljnog čitanja knjige „Nacionalistička geografija“ Dragutina Minića Karla ostaje utisak da bi tu nešto, bez pitanja autora, trebalo promeniti, pa bi novo njegovo modifikovano ime glasilo Drag...
više
slavenka drakulić o romanu frida ili o boli fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi laguna knjige Slavenka Drakulić o romanu „Frida ili o boli“: Fridina umetnost nosi snagu, upornost i borbu protiv nepravednih društvenih normi
16.07.2024.
„Frida ili o boli“ već je peti roman Slavenke Drakulić koji u središte priče postavlja žensko telo i varijacije na krajnosti koje to telo izaziva. Ovo je tema kojom se autorka često bavi u svojim deli...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.