Laguna - Bukmarker - „Češka škola ne postoji“ – postoje veliki filmski stvaraoci - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

„Češka škola ne postoji“ – postoje veliki filmski stvaraoci

Jugoslovensku kinematografiju prati mali paradoks da su dva njena najznačajnija pravca dobila nazive s ciljem da se njihovi predstavnici prikažu pežorativno, no s vremenom su upravo tako skovani pojmovi postali sinonim kvalitetnog filma u socijalističkoj Jugoslaviji.

Termin crni talas upotrebljen je prvi put u jednom članku, bolje reći pamfletu, uperenom protiv nekolicine filmskih stvaralaca čija su ostvarenja na naturalistički način prikazivala težak, takoreći prljav život marginalaca skrivenih iza kulisa socijalističkog prosperiteta.

Oštrim kritikama, ali i otvorenim zabranama, pa i hapšenjem jednog mladog reditelja, tadašnji režim faktički je sasekao stvaralaštvo crnog talasa, istovremeno promovišući pred širokim masama ostvarenja crvenog talasa, oličenom u žanru koji je danas poznat kao partizanski film.

Zbog toga je u jednom periodu, početkom sedamdesetih godina XX veka, došlo do stagnacije u jugoslovenskom filmu, pa ni masovna proizvodnja ratnih spektakala nije mogla da prikrije opšti pad umetničkog kvaliteta.

Međutim, još dok su se filmovi crnog talasa uveliko snimali, jedna grupa mladih ljudi otišla je iz Jugoslavije u Čehoslovačku da pohađa studije filmske režije na praškoj akademiji za film i televiziju, poznatu kao FAMU, da bi se docnije vratili u domovinu i, maltene neprimetno, u jednom kratkom roku izmenili tok jugoslovenske kinematografije, nastavivši tamo gde su, nekoliko godina ranije, stvaraoci crnog talasa, prinuđeni na autocenzuru, morali da zastanu.

Iako su neki otišli u Prag ranije, neki kasnije, njihova se imena uglavnom zajedno pominju, kao da su jedna generacija: Srđan Karanović, Goran Marković, Lordan Zafranović, Goran Paskaljević i Rajko Grlić.

I kao što je, iz nekog razloga, postojala potreba da se nekolicina reditelja prethodnog perioda svrsta u određen pravac kome je i naziv naknadno izmišljen kad već nije postojao, na sličan se način desilo da za petoricu jugoslovenskih reditelja koji su studije završili u Pragu bude skovan termin praška ili češka škola, uprkos tome što je svaki od njih već na početku pokazao sopstvenu stvaralačku osobenost, uprkost tome što između njihovih filmova najčešće i nema nekih sličnosti, uprkos tome što tako smišljeni naziv deluje previše dogmatski i kao takav se ne uklapa ni u šezdesetosmaško vreme njihovog studiranja ni u slobodan umetnički izraz koji su podarili svojoj kinematografiji.

Otuda je reditelj Goran Marković za naslov svoje autobiografije („Češka škola ne postoji“, prvo izdanje 1990) izabrao rečenicu koja pomalo zvuči kao prekor i kojom pokušava da i sebe i svoje jugoslovenske kolege sa praške akademije oslobodi bilo kakvog ukalupljivanja, mada ostaje činjenica da su i sami reditelji s vremenom prihvatili dotični termin, koji je, ako ništa drugo, postao prepoznatljiv naziv i za petoricu prvih jugoslovenskih studenata režije na praškoj filmskoj akademiji, ali i za sve one koji će docnije krenuti njihovim stopama, pokazavši da život u tuđoj zemlji često može izroditi još bolje shvatanje svoje zemlje.

Prisećajući se praških studentskih dana, Goran Marković nije pisao samo o školovanju u strogom smislu te reči, nego se osvrnuo i na društveni (svakako i noćni) život mladih Jugoslovena koji su u Pragu pronašli mnogo veće seksualne slobode u odnosu na podneblje s kojeg su pristigli, mada im je bilo jasno da je na planu političkih sloboda situacija obrnuta i da su se zatekli u zemlji gde je na austrougarskim osnovama vladao realni socijalizam koji je tek imao da se oslobađa ideoloških stega.

Predavanja kod Milana Kundere, poznanstvo sa Milošem Formanom, boravak u gradu gde je stvarao Bohumil Hrabal, reforme Aleksandra Dubčeka i sovjetska invazija na Čehoslovačku, javno samospaljivanje Jana Palaha, a zatim kolektivni umor i svojevoljno pomirenje sa novonastalom situacijom i nametnutim režimom – sve je to moralo ostaviti velikog traga i na mladog Gorana Markovića i na njegove kolege, pa se stoga može reći da svi oni, na neki način, i jesu prošli kroz češku školu, no kako je umetnost i tada važila kao privatni problem, jasno je da u krajnjem dometu filmske (i svake druge) umetnosti ne postoje škole, pravci, pokreti, nego ostaju imena velikih stvaralaca.

Autor: Dušan Milijić


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
nele karajlić kako je rokenrol spasao jugoslaviju laguna knjige Nele Karajlić: Kako je rokenrol spasao Jugoslaviju
13.05.2024.
Dr Nele Karajlić knjigom „Solunska 28 – O seksu, drogi i rokenrolu“ završava trilogiju o jednoj kući, jednom gradu, ali i o svima nama. „Čekanje se isplatilo – završni deo trilogije Solunska 28...
više
prikaz romana sedam dana za večnost originalna romansa laguna knjige Prikaz romana „Sedam dana za večnost“: Originalna romansa
13.05.2024.
Večito je pitanje šta pre navodi na ljubav: bliskost srodnih duša ili uzajamno privlačenje suprotnosti. Sudeći po romanu „Sedam dana za večnost“ jednog od najkomercijalnijih francuskih pisaca Marka Le...
više
prikaz romana kradljivica parfema opojna priča o hrabrosti u okupiranom parizu laguna knjige Prikaz romana „Kradljivica parfema“: Opojna priča o hrabrosti u okupiranom Parizu
13.05.2024.
Prust je napisao: „Parfem je onaj poslednji i najbolji ostatak prošlosti, onaj koji može da nas ponovo rasplače i kada su nam suze već presušile!“ „Kradljivica parfema“ Timotija Šaferta predstavlja...
više
 čuvari formule nastavljaju niz međunarodnih priznanja tri nagrade u los anđelesu laguna knjige „Čuvari formule“ nastavljaju niz međunarodnih priznanja: Tri nagrade u Los Anđelesu
13.05.2024.
Film „Čuvari formule“ reditelja Dragana Bjelogrlića osvojio je čak tri nagrade na upravo završenom Filmskom festivalu u Los Anđelesu – i to nagradu za najbolji film, nagradu za najbolju filmsku kame...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.